جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

رهایی از فقر جهانی

شاخص چند‌بعدی فقر

در این گزارش، به‌روزرسانی فشرده‌ای از وضعیت چند‌بعدی فقر (که از این پس در این نوشتار «فقر» نامیده می‌شود) در جهان ارائه می‌شود. این اطلاعات از ۱۱۰ کشور در حال توسعه با ۶.۱ میلیارد نفر که ۹۲ درصد از جمعیت کشورهای در حال توسعه را تشکیل می‌دهد، به‌واسطه ی سازمان‌جهانی‌ملل‌متحد جمع‌آوری شده‌است.

فقر چگونه تغییر کرده است؟

برای پاسخ به این سوال باید از شاخص جهانی  چند‌بعدی فقر استفاده شود. شاخص جهانی فقر شامل روندهای هماهنگ برای ۸۱ کشور است که بیش از ۵ میلیارد نفر را پوشش می‌دهد و ۱۲۴ کشور را به تفکیک منطقه محلی، گروه سنی و منطقه روستایی-شهری تقسیم بندی می‌کند؛ اما تقریباً تمام داده‌های در دسترس برای این شاخص، مربوط به قبل از همه‌گیری کووید-۱۹ است. یافته‌ها در یک نگاه دلگرم‌کننده هستند و نشان دهنده‌ی که کاهش فقر هستند.

با وجود اینکه تمام کشورهای در حال توسعه آمار و اطلاعات دقیقی از وضعیت کنترل فقر خود ارائه نداده ‌اند؛ اما برآورد از آمارهای موجود به شرح زیر است؛

آیا این روندها پس از همه گیری کووید-۱۹ ادامه دارد؟ 

داده‌های دقیق سال ۲۰۲۱ یا ۲۰۲۲ فقط برای کامبوج، ماداگاسکار، مکزیک، نیجریه و پرو در دسترس است، اما تنها کامبوج، نیجریه و پرو کاهش قابل توجهی را نشان دادند.

برای مثال، کامبوج علیرغم افزایش محرومیت از حضور در مدرسه، شاخص فقر خود را طی ۷.۵ سال، از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۲ از جمله سال‌های همه‌گیری کووید-۱۹، به نصف کاهش داد. 

۱۰ کشور جنوب صحرای آفریقا، در طول یک دوره، دارای نرخ مطلق کاهش فقر بودند که این میزان مشابه یا سریع‌تر از کشورهایی بود که ارزش جهانی شاخص فقر خود را به نصف رساندند؛ اما این ۱۰ کشور، در نهایت نتوانستند ارزش شاخص  فقر خود را به نصف کاهش دهند.

همچنین در پاره‌ای از گزارشات، آمارهای چشمگیر دیگری درباره‌ی خروج مردم از فقر در کشورهای مختلف آمده است؛ البته باید دانست که این آمارها نیاز به به‌روزرسانی دارند:


بروز فقر چندبعدی و پولی نشان می‌دهد که چگونه زندگی انسان‌ها به طرق مختلف ضربه می‌خورد.

منبع: دفتر گزارش توسعه انسانی ، سازمان ملل متحد

ماموریت دفتر گزارش توسعه انسانی (HDRO) پیشبرد توسعه انسانی است. هدف این بخش کمک به گسترش فرصت ها، انتخاب و آزادی است به واسطه ی ترویج ایده‌های جدید نوآورانه، حمایت از تغییرات عملی سیاست‌ها و چالش‌برانگیزانه سیاست‌ها و رویکردهایی که توسعه انسانی را محدود می‌کند. این دفتر برای دستیابی به تغییرات مطلوب از طریق جمع آوری و تحقیق، تجزیه و تحلیل و ارائه داده ها، پشتیبانی از تجزیه و تحلیل ملی و منطقه ای و فعالیت های ترویجی و حمایتی دامنه ی فعالیت خود گسترش داده است.

تاریخ انتشار : تیر 1402 _ JUNE 2023

برای دانلود پی دی اف اینجا کلیلک کنید.

اشتراک گذاری مطلب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *