جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

انرژی های تجدیدپذیر در مسیری برای شکستن رکوردهای بیشتر با سرعت بخشیدن به استقرار کشورهای سراسر جهان

گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی نشان می‌دهد که با بحران جهانی انرژی به عنوان یک تسهیل‌گر، “خورشید” و “باد” قرار است بزرگترین افزایش سالانه ظرفیت تجدیدپذیر جدید، تا امروز را رهبری کنند.

طبق آخرین به‌روزرسانی آژانس بین‌المللی انرژی، انتظار می‌رود که ظرفیت‌های جهانی انرژی تجدیدپذیر در سال جاری به یک سوم افزایش یابد، زیرا شتاب سیاست‌گذاری رو به رشد، افزایش قیمت‌ سوخت فسیلی و نگرانی‌های امنیت انرژی موجب استقرار قوی انرژی خورشیدی و بادی می‌شود.

بر اساس آمار موجود، رشد سال آینده با افزایش ظرفیت کل انرژی برق تجدیدپذیر جهان به ۴۵۰۰ گیگاوات، که برابر با مجموع توان تولیدی امروز چین و ایالات متحده است ادامه خواهد یافت. همچنین ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر جهانی به میزان ۱۰۷ گیگاوات افزایش می‌یابد که بزرگترین افزایش مطلق تا کنون است و به بیش از ۴۴۰ گیگاوات در سال ۲۰۲۳ می‌رسد. لذا می‌توان بیان کرد گسترش پویا در بازارهای بزرگ جهان در حال وقوع است.

انرژی های تجدیدپذیر در خط مقدم واکنش اروپا به بحران انرژی هستند و رشد انواع تکنولوژی‌های مربوط به این انرژی‌ها را در اروپا تسریع می‌شود. اقدامات سیاستی جدید به افزایش قابل توجه تولید انرژی تجدیدپذیر در ایالات متحده و هند طی دو سال آینده کمک خواهد کرد. در همین حال، چین در حال تثبیت موقعیت پیشرو خود است و قرار است تقریباً ۵۵ درصد از افزایش ظرفیت جهانی انرژی تجدیدپذیر در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ را به خود اختصاص دهد.

انرژی خورشیدی و بادی منجر به گسترش سریع اقتصاد جدید انرژی جهانی می شوند. فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین المللی انرژی گفت: امسال، جهان قرار است مقدار بی سابقه‌ای از انرژی های تجدیدپذیر را به سیستم های برق اضافه کند، مقداری بیش از مجموع ظرفیت برق آلمان و اسپانیا. بحران جهانی انرژی نشان داده است که انرژی‌های تجدیدپذیر نه فقط برای پاک‌تر کردن منابع انرژی، بلکه برای امن‌تر کردن و مقرون‌به‌صرفه‌تر کردن منابع انرژی حیاتی هستند و دولت‌ها برای استقرار سریع‌تر آن‌ها تلاش می‌کنند اما دستیابی به رشد قوی‌تر به معنای پرداختن به برخی چالش های کلیدی است. سیاست‌ها باید با شرایط متغیر بازار تطبیق داده شوند و ما باید شبکه‌های برق را ارتقا داده و گسترش دهیم تا اطمینان حاصل کنیم که می‌توانیم از پتانسیل عظیم خورشیدی و بادی استفاده کامل کنیم.»

بر اساس گزارشات جدید سازمان بین‌المللی انرژی، افزوده‌های فناوری تبدیل نور به الکتریسیته به واسطه‌ی پانل‌های خورشیدی دو سوم افزایش ظرفیت انرژی تجدیدپذیر امسال را تشکیل می‌دهند و انتظار می‌رود که در سال ۲۰۲۴ به رشد خود ادامه دهند. گسترش نیروگاه‌های فتوولتائیک خورشیدی در مقیاس بزرگ، با رشد سیستم های کوچکتر همراه است. قیمت‌های بالاتر برق باعث رشد سریع‌تر سلول‌های خورشیدی روی پشت‌بام می‌شود که مصرف‌کنندگان را قادر می‌سازد تا قبوض انرژی خود را کاهش دهند.

در عین حال، انتظار می‌رود ظرفیت تولید، برای تمام بخش‌های تولید انرژی خورشیدی، تا سال ۲۰۲۴ به رهبری چین و افزایش تنوع عرضه در ایالات متحده، هند و اروپا، به بیش از دو برابر برسد. بر اساس این روندها، جهان در سال ۲۰۳۰ ظرفیت تولید انرژی از طریق سلول‌های خورشیدی کافی خواهد داشت تا بتواند به راحتی سطح تقاضای سالانه پیش بینی شده در سناریوی سازمان بین‌المللی انرژی تا سال ۲۰۵۰ را برآورده کند.

پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۲۳، پس از چند سال سخت که در آن رشد فناوری‌های بادی کاهش یافته بود، افزوده‌های انرژی بادی به شدت افزایش یابد و تقریباً ۷۰ درصد، سال‌به‌سال رشد کند. رشد سریع‌تر عمدتاً به دلیل تکمیل پروژه‌هایی است که به دلیل محدودیت‌های کووید-۱۹ در چین و مشکلات زنجیره تأمین در اروپا و ایالات متحده به تعویق افتاده بودند. 

با این حال، رشد بیشتر در سال ۲۰۲۴ به این بستگی دارد که آیا دولت‌ها می‌توانند حمایت بیشتری از سیاست برای رسیدگی به چالش‌ها در زمینه صدور مجوز و طراحی مزایده‌های سرمایه‌گذاری ارائه کنند یا خیر. برخلاف سلول‌های خورشیدی، زنجیره‌های تامین توربین‌های بادی به اندازه کافی سریع رشد نمی‌کنند تا با افزایش تقاضا در میان‌مدت مطابقت داشته باشند. این عمدتا به دلیل افزایش قیمت کالاها و چالش های زنجیره تامین است که باعث کاهش سودآوری تولید‌کنندگان می‌شود.

پیش‌بینی افزایش ظرفیت انرژی‌های‌تجدیدپذیر در اروپا نسبت به قبل از حمله روسیه به اوکراین که باعث شد، بسیاری از کشورها برای کاهش وابستگی خود به گاز طبیعی روسیه، جذب انرژی خورشیدی و بادی خود را تا ۴۰ درصد افزایش دهند. این رشد ناشی از قیمت بالای برق است که سیستم‌های فتوولتائیک خورشیدی در مقیاس کوچک را از نظر مالی جذاب‌تر کرده است.

تخمین زده می‌شود که ظرفیت بادی و سلول‌های خورشیدی جدید نصب‌شده با جایگزین کردن تولید سوخت‌های فسیلی گران‌تر، ۱۰۰ میلیارد یورو در مصرف‌کنندگان برق اتحادیه اروپا در طی سال‌های ۲۰۲۱-۲۰۲۳ صرفه‌جویی کرده است. بر اساس آمار جدید آژانس بین المللی انرژی، قیمت عمده فروشی برق در اروپا در سال ۲۰۲۲ بدون ظرفیت اضافی تجدیدپذیر، ۸ درصد بیشتر می شد.

در حالی که رقابت‌پذیری نیروگاه‌های خورشیدی و بادی از سال گذشته بهبود یافته است، سیاست‌های دولت باید با شرایط متغیر بازار، به‌ویژه برای مزایده‌های انرژی‌های تجدیدپذیر، که در سال ۲۰۲۲ به میزان ۱۶ درصد کمتر به آن توجه شده بود، سازگار شود. علاوه بر این، سیاست‌ها باید بر برنامه‌ریزی به موقع تمرکز کنند.

همچنین چندین کشور در اروپا از جمله اسپانیا، آلمان و ایرلند تا سال ۲۰۲۴ شاهد افزایش مجموع سهم انرژی بادی و خورشیدی از تولید برق سالانه آن‌ها به بالای ۴۰ درصد خواهند بود.

منبع: آژانس بین‌المللی انرژی.

این آژانس در قلب گفت‌وگوهای جهانی در مورد انرژی قرار دارد؛ جمع آوری داده‌، تجزیه و تحلیل معتبر،  ارائه توصیه‌های سیاستی و راه‌حل‌های واقعی برای کمک به کشورها برای تامین انرژی ایمن و پایدار برای همه از برنامه های فعال این سازمان است. آژانس بین المللی انرژی در سال 1974 برای کمک به هماهنگی واکنش جمعی به اختلالات عمده در عرضه نفت ایجاد شد.

تاریخ انتشار : تیر 1402 _ JUNE 2023

برای دانلود منبع اینجا کلیک کنید.

اشتراک گذاری مطلب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *