جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

رتبه ایران در شاخص عملکرد زیست‌محیطی 

رتبه ایران در شاخص عملکرد زیست‌محیطی -صدای فردا

رتبه ایران در شاخص عملکرد زیست‌محیطی 

شاخص عملکرد زیست‌محیطی (EPI) خلاصه‌ای مبتنی بر داده‌های موجود از وضعیت پایداری در سراسر جهان ارائه می‌دهد.  

EPI با استفاده از ۴۰ شاخص عملکرد، ۱۱ مسئله را دسته‌بندی می‌کند و  ۱۸۰ کشور را در زمینه عملکرد تغییرات آب و هوا، سلامت محیط‌زیست و سرزندگی اکوسیستم بررسی و رتبه‌بندی می‌کند.  این شاخص‌ها در مقیاس ملی میزان نزدیکی کشورها به اهداف تعیین شده سیاست زیست‌محیطی را ارائه می‌دهند.  

 شاخص‌های EPI راهی برای شناسایی مشکلات، تعیین اهداف، پیگیری روند تغییرات، درک نتایج و شناسایی بهترین شیوه‌های سیاست‌گذاری را فراهم می‌کند.  داده‌های مناسب و تجزیه و تحلیل مبتنی بر واقعیت می‌تواند به سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران کمک کند تا برنامه‌های سیاستی خود را اصلاح کنند، ارتباطات با سهامداران و افراد تأثیرگذار کلیدی در زمینه‌ی محیط‌زیست را تسهیل کنند و بازده سرمایه‌گذاری‌های زیست‌محیطی را به حداکثر برسانند. 



 رتبه‌بندی کلی EPI نشان می‌دهد که کدام کشورها به بهترین وجه به چالش‌های زیست‌محیطی که هر کشوری با آن مواجه است، رسیدگی می‌کنند.

جایگاه ایران در بررسی اجمالی نتایج این شاخص بر اساس آخرین اطلاعات موجود بین ۱۸۰ کشور که متعلق به سال ۲۰۲۲ هستند و مبنای کمی را برای مقایسه، تحلیل و درک عملکرد زیست محیطی‌ ارائه داده‌اند ۱۳۳ است همچنین کشور دانمارک در رتبه ۱، بریتانیا در رتبه ۲ و فنلاند در رتبه ۳ است؛ همچنین آخرین کشور در این رتبه‌بندی کشور هند است که در جایگاه ۱۸۰ قرار گرفته‌است.


منبع: ماهنامه گفتگوی اجتماعی

منتشر شده در ماهنامه گفتگوی اجتماعی شماره 6 توسعه نامتوازن

اشتراک گذاری مطلب: